Ett tryggt bemötande är av stort värde för patienten.
Foto: Yuri Arcurs/Shutterstock.
Förändringar inom vården sker i allt snabbare takt och kraven ökar. Det är svårt att veta hur morgondagens sjukvård kommer att se ut. Detta tema handlar om den stora utmaningen inom hälso- och sjukvården, att hela tiden utvecklas och finna nya möjligheter med fokus på ett mervärde för både patienter och medarbetare inom vården. Det handlar om att hitta nya sätt att arbeta, inte hårdare utan smartare.
Hur tar vi tillvara på vår kunskap, vår teknologi och alla engagerade medarbetare på bästa sätt? En bland många förutsättningar för att vi ska lyckas förbättra vården är att vi kan se att både patient och vårdgivare är delar av samma system. En annan förutsättning är att vi kan se vården ur patientens processperspektiv.
I arbetet med Tema 4 kan ni förslagsvis utgå från de befintliga verktyg för förbättringsarbeten som används i er organisation.
För att få ytterligare underlag till diskussioner kring hur processer och indirekta möten kan påverka patienters upplevelse av delaktighet kan man titta på filmen ”Lex Erik”. Filmen är baserad på verkliga händelser.
Ladda ner högupplöst version av filmen (1404.18 MB i mov-format för QuickTime).
© 2011 Rättigheterna för filmen tillhör Nätverket för Hälsofrämjande Hälso- och Sjukvård (HFS)
Målsättningen är att stimulera tankar kring hur hälsofrämjande möten får sin givna plats i befintliga arbetssätt och rutiner.
”I detta nu kan alla som är villiga att lära, att tänka om och att dela med sig, utveckla en förmåga att se på sin vardag som en möjlighet istället för ett tungt problem.”
Göran Henriks, Utvecklingsdirektör
Qulturum, Landstinget i Jönköpings län